Proiect educativ de activităţi
extracurriculare
1.Titlul Proiectului:
MICUL
APOSTOL
A: Tipul: SNAC
B: Domeniul: de colaborare cu Biserica şi Instituţiile de Cultură din oraş, voluntariat comunitar, de promovare a imaginii şcolii în comunitate
Aria curriculară: Om și societate: Religie ortodoxă
2. Perioada: 4 ani şcolari (2011-2015)
3. Instituţia coordonatoare:
Gimnaziul „Alexandru Ceuşianu" - Reghin
Grupul ţintă: elevii şcolii
Acest proiect va fi realizat în
colaborare cu următorii parteneri:
- Arhiepiscopia Ortodoxă Română a Alba-Iuliei,
- Parohia
Ortodoxă ,,Petru Maior” - Reghin,
- Parohia Ortodoxă Voivodeni Gliga
-
Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş, Gimnaziul ,,Al. Ceuşianu” Reghin
- Biblioteca Municipală „Petru Maior”,
- Casa de
Cultură a Tineretului „George Enescu”,
- Primăria
Municipiului Reghin, Consiliul Judeţean, alte societăţi comerciale
- Centrul de Îngrijire şi Asistenţă ,,Casa Speranţei” - Reghin,
- Muzeul
Etnografic - Reghin.
- media scrisă şi audio-vizuală,
- alte instituţii de
cultură şi de învăţământ, etc;
PREZENTAREA CERCULUI
DE RELIGIE „MICUL APOSTOL”
- ARGUMENT
NOTĂ DE PREZENTARE:
Reforma
învăţământului românesc presupune o mai mare autonomie acordată
unităţilor şcolare. Ea se referă nu doar la gestionarea resurselor
materiale şi umane, ci şi la disciplinele studiate, la numărul de ore pe
care factorii decizionali centrali le-au lăsat la dispoziţia şcolilor.
Prin urmare, s-au introdus, în învăţământul preuniversitar, discipline
opţionale propuse de fiecare şcoală şi supuse liberei alegeri a
elevilor. Şcolii îi revine răspunderea de a veni cu oferte viabile
situate pe linia intereselor elevilor, în pas cu noile cerinţe, ceea ce
necesită un plus de modernitate şi o pregătire multilaterală.
Cercul
de religie „Micul Apostol” este o astfel de ofertă, o disciplină care
presupune studierea unui domeniu atractiv şi de interes, fiind una din
disciplinele oferite de catedra de religie a şcolii în cadrul CDŞ-ului.
Disciplina opţională propusă încearcă
să ofere elevilor activităţi multiple prin care vor reuşi să înveţe că
suntem datori să răspundem tuturor cu iubirea lui Hristos care S-a dat
pe Sine ca pildă pentru noi.
Datorită
caracterului programat, planificat şi organizat metodic al tuturor
activităţilor educative, educaţia religioasă realizată în şcoală are o
deosebită importanţă deoarece conduce la un nivel înalt de dezvoltare a
personalităţii religios-morale a elevilor. Complementar cu activităţile
în şcoală, cele extraşcolare pun accent într-o mai mare măsură pe latura formativă a educaţiei religioase urmărind mai ales dezvoltarea vieţii afectiv-religioase a elevilor.
CDŞ-ul
va contribui, alături de disciplina religie studiată la clasă, la
formarea personalităţii elevilor, în formarea unor deprinderi şi
abilităţi necesare pentru a le asigura accesul la învăţarea pe toată
durata vieţii şi integrarea activă într-o societate bazată pe
cunoaştere.
Scopul CDŞ-ului „Micul Apostol” va fi acela de a forma personalităţi
în concordanţă cu valorile creştine, prin integrarea cunoştinţelor
religioase în structurarea de atitudini moral-creştine şi prin aplicarea
învăţăturii de credinţă în viaţa proprie şi a comunităţii. Opţionalul
propune desfășurarea mai multor activităţi tematice, toate având o
singură finalitate: ajutorarea semenilor
Disciplina
Religie are un rol deosebit de important în formarea personalităţii
elevilor, în formarea unor deprinderi şi abilităţi necesare pentru a le
asigura accesul la învăţarea pe toată durata vieţii şi integrarea activă
într-o societate bazată pe cunoaştere.
Prin cunoştinţele, atitudinile şi valorile promovate, disciplina Religie - Cultul Ortodox împreună
cu CDŞ-ul propus, contribuie la formarea competenţelor cheie stabilite
la nivelul Comisiei Europene, cu precădere la formarea celor care
vizează domeniile: a învăţa să înveţi, competenţe interpersonale,
interculturale, sociale şi civice şi „sensibilitate la cultură”.
Totodată
dorim să le oferim posibilitatea de a-şi forma propriul sistem de
valori prin raportarea la valorile specifice moralei creştine, de a
integra cunoştinţele religioase în structurarea de atitudini morale şi
de a aplica învăţătura de credinţă în viaţa proprie şi a comunităţii.
Astfel, această disciplină şcolară îi pregăteşte pe elevi pentru
înţelegerea diferenţelor dintre valorile specifice diferitelor teorii
pedagogice, pentru a se integra în comunităţi variate din punct de
vedere al convingerilor, pentru acceptarea diversităţii şi susţinerea
coeziunii la nivelul comunităţii şi pentru înţelegerea contribuţiei
religiei şi a educaţiei morale la cultura şi civilizaţia universală.
Atât
creativitatea elevilor dezvoltată în acest CDŞ, pe care îl numim
extensie a orei de religie, prin diverse metode activ-participative, cât
şi momentele de relaxare, oferite de vizitele şi
excursiile de la biserici şi mănăstiri, însumate cu serbările şcolare şi
concursurile religioase converg spre dobândirea desăvârşirii creştine
şi a mântuirii sufletului elevilor.
În
cadrul activităţilor de abilităţi practice, opţionalul formează o
multitudine de priceperi şi deprinderi practice, odată cu dezvoltarea
creativităţii, a plăcerii de a lucra independent, a simţului estetic;
valorifică imaginaţia, fantezia creatoare a elevilor şi le pune în
slujba îmbunătăţirii ambientului locuinţei, al clasei, al şcolii. De
asemenea, este propus elevilor şi un mijloc agreabil şi util de
petrecere a timpului liber, iar produsele realizate pot deveni, prin
comercializare, o sursă de venituri care să contribuie la rezolvarea
problemelor financiare cu scop caritabil.
- COMPETENȚE SPECIFICE
Competenţele
generale şi cele specifice ale CDŞ-ului nu pot fi diferite de cele ale
predării Religiei Ortodoxe, în general, în gimnaziu.
Competenţele generale
se definesc pe obiect de studiu şi se formează pe durata învăţământului
gimnazial. Ele au un grad ridicat de generalitate si complexitate şi au
rolul de a orienta demersul didactic către achiziţiile finale dobândite
de elev prin învățare. Pentru fiecare an de studiu, programa propune competenţe specifice, deduse din competenţele generale; ele reprezintă achiziţii-cheie ale învăţării.
Prin acest CDŞ urmărim în mod prioritar următoarele competenţe generale, specifice religiei:
1. Cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu ca fundament al desăvârşirii şi mântuirii omului
2. Utilizarea adecvată a limbajului din sfera valorilor religioase în diferite contexte de comunicare
3. Manifestarea valorilor şi a cunoştinţelor religioase în propriile atitudini şi comportamente
4. Cooperarea cu ceilalţi în rezolvarea unor probleme teoretice şi practice, în cadrul diferitelor grupuri
5. Aplicarea învăţăturii de credinţă în viaţa personală şi a comunităţii
- CONŢINUTURI şi ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
Ţinând cont de faptul că participarea la cercul de religie nu este obligatorie, tematica
cercului se stabileşte la începutul anului şcolar, pe baza opţiunilor,
intereselor şi aptitudinilor elevilor. Cercul de religie trebuie să
desfăşoare activităţi îmbinate întotdeauna cu evenimentele anului
bisericesc şi cu nevoile şi cerinţele semenilor noştri.
Activităţile
de la clasă au ecou în cadrul cercului de religie pentru că în funcţie
de sărbătorile religioase se pot urmări realizarea diferitelor
competenţe prin activităţi de învăţare ca:
· lecturarea vieţilor sfinţilor sărbătoriţi;
· lecturarea vieţilor Sfinţilor Părinţi şi a învăţăturilor lor;
· învăţarea
imnelor de laudă închinate Persoanelor Sfintei Treimi, Maicii Domnului
şi sfinţilor, pricesne iubite şi cunoscute de orice creştin
· pictarea icoanelor pe sticlă
Ca rod al strădaniei copiilor, aceste rezultate ale activităţilor lor vor avea ocazia să fie evaluate şi valorificate în funcţie de tematică, în mod diferit:
· înregistrarea audio şi transpunerea lor pe suporturi media (audio şi video)
· întocmirea unor portofolii cu diferite teme liturgice, patristice, etc.;
· organizarea
de expoziţii de icoane pe sticlă în şcoală sau în instituţii publice:
Case de Cultură, Primărie, Centre de Îngrijire şi Asistenţă, biserici cu
care şcoala încheie parteneriate;
· realizarea
serbărilor şcolare şi spectacolelor religioase în apropierea
sărbătorilor (atunci când tematica vizează învăţarea unor poezii şi
cântece religioase sau interpretarea unor scenete religioase care vor fi
alese şi din domeniul tradiţiilor poporului român, de ex. Vifleemul sau
Irozii);
· întocmirea
de referate, articole, albume (dacă tematica vizează aprofundarea unor
cunoştinţe sau vizitarea unor biserici şi mănăstiri);
· organizarea unor expoziţii (când tematica urmăreşte dezvoltarea artelor decorative: pictură, sculptură, miniaturi);
· prin
întocmirea de rebusuri cu definiţii religioase, poezii şi compuneri
proprii (dacă tematica vizează subiecte de creaţie, în cadrul revistelor
şcolare, spre exemplu).
La cercul de religie se dezvoltă spiritul comunitar prin antrenarea tuturor participanţilor în pregătirea şi desfăşurarea activităţilor propuse.
Nu
de puţine ori cu toţii ne gândim cum o să fim când o să îmbătrânim,
dacă o să ne mai iubească copiii noştri sau o să ne trimită în Centre de
Asistenţă şi Îngrijire. Micii apostoli, elevii cercului de religie,
trebuie să-şi îndrepte atenţia cât se poate de mult spre oamenii în
vârstă, de multe ori uitaţi chiar şi de cei dragi, cărora:
· să le ducă cadouri, alimente, cărţi/broşuri ziditoare de suflet;
· să-i bucure prin vestea bună a Naşterii Mântuitorului prin colinde strămoșești îmbrăcaţi în straie ţărăneşti;
· să povestească despre necazurile şi bucuriile lor, aducându-le o rază de lumină în viaţă şi calde lacrimi.
Aceleaşi activităţi e bine să se facă şi la Casele pentru copiii instituționalizați.
E bine ca între aceste centre de îngrijire şi instituţia şcolară să fie încheiat un parteneriat pentru ca proiectele propuse să fie cât mai viabile şi durabile, să cuprindă cât mai multe generaţii de elevi.
Această
misiune caritabilă, dincolo de învăţarea de la clasă a lecţiilor:
„Faptele milei trupeşti”, „Faptele milei sufleteşti”, „Pilda
samarineanului milostiv”, „Sfinţii Trei Ierarhi”, „Vasiliadele” va
prinde mult bine în sufletul copilului, îl va învăţa să simtă cât de
importantă este dragostea faţă de aproapele nostru şi îl va face să se
simtă împlinit: nu doar pe moment, acest sentiment va prinde rădăcini în
sufletul lui şi în formarea lui ca OM al lui Dumnezeu.
Hristos,
Mântuitorul nostru, acceptând moartea pe Cruce, face voia Tatălui, iar
prin moartea pe Cruce, El mântuiește lumea. El spune către Apostolii
Săi: „Mâncarea Mea este să fac voia Celui ce M-a trimis pe Mine şi să
săvârşesc lucrul Lui”(Ioan 4, 34). Prin această operă El face în acelaşi
timp voia Tatălui şi slujeşte şi lumii mântuind-o. Același lucru îl
implică şi slujirea creştină pe care copii o vor învăţa de la Însuși
modelul suprem: Hristos. Iubindu-i pe oameni şi slujindu-le, se
împlinește totodată şi voia lui Dumnezeu, adică îi slujim Lui. Slujind
oamenilor, slujim lui Dumnezeu, împlinind porunca Lui: „Poruncă nouă va
dau vouă; să vă iubiţi unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, aşa
şi voi să vă iubiţi unul pe altul. Întru aceasta vor cunoaşte toţi că
sunteţi ucenicii Mei, dacă veţi avea dragoste unii faţă de alţi” (Ioan
13, 34-35) şi, „Cel ce are poruncile Mele şi le păzeşte, acela este care
Mă iubeşte; iar cel ce Mă iubeşte pe Mine, va fi iubit de către Tatăl
Meu şi-l voi iubi şi Eu şi Mă voi arata lui” (Ioan 14, 21).
Iubirea
faţă de Dumnezeu, când este reală, se mişcă în interiorul iubirii
active faţă de oameni şi invers. Aşadar, cine slujește oamenilor,
slujește şi lui Dumnezeu, şi slujirea comunitar-socială, pe care o
desfăşoară copii prin astfel de activități, este o mărturie a comuniunii
cu Dumnezeu.
- VALORI ŞI ATITUDINI
· Conştientizarea rolului învăţăturilor Bisericii în viaţa personală şi a comunităţii
· Dezvoltarea respectului faţă de cele sfinte
· Asumarea propriei identităţi religioase
· Responsabilitate
în exercitarea drepturilor şi a obligaţiilor care decurg din
apartenenţa la diferite identităţi (confesiune, naţiune, comunitate,
profesie, cultură etc.)
· Respect şi înţelegere faţă de semenii de alte credinţe şi convingeri
· Manifestare a respectului pentru ceilalţi
· Interesul pentru aprofundarea cunoştinţelor religioase în vederea permanentei deveniri spirituale
· Asumarea toleranţei etnice, religioase şi culturale
SUGESTII METODOLOGICE
SUGESTII METODOLOGICE
· Aplicarea metodelor centrate pe elev, pe transformarea sa în coparticipant la propria instruire şi educaţie;
· Însuşirea unor metode de informare şi de documentare independente, care deschid calea spre autoinstruire şi învăţare continuă;
· Punerea în situaţii în care elevul să colaboreze, să coopereze cu colegii săi în realizarea unei cerinţe comune;
· Alternarea prezentării teoretice cu cea practică;
· Atragerea elevilor în activităţi de voluntariat.
- BIBLIOGRAFIE
1. Programa şcolară pentru Religie - Cultul Ortodox, revizuită prin Ordinul Ministrului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului cu nr. 4698/07.07.2008.
2. Pedagogie - Constantin Cucoş, Iaşi, Editura Polirom, 1996
3. Factorii subiectivi ai evaluării şcolare - Elisabeta Voiculescu, Editura Aramis,2007
4. Suport de curs „Managementul instituţiilor educaţionale”- Casa Corpului Didactic, Botoşani
5. Pictura ţărănească pe sticlă - Iuliana Dancu, Dumitru Dancu, Editura Meridiane, Bucureşti, 1975
6. Ghid metodic de educaţie plastică - Maria Cristea, Virginia Niţescu, Dan Horaţiu Panait, Elena Surdu Stănescu, Editura Petrion, Bucureşti, 1997
Iniţiator proiect, roaba lui Dumnezeu, Daniela
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu